Coaching

Muziekonderwijs draagt bij aan de ontwikkeling van kinderen, dat weten we. Maar soms is het wel spannend om als leerkracht met muziekonderwijs aan de slag te gaan. Daarom vind ik het belangrijk dat leerkrachten het leuk vinden én het vertrouwen hebben om samen met kinderen bezig te zijn met muziek.

Vind jij het spannend om zelf muzieklessen te verzorgen of heb je te weinig tijd om je lessen voor te bereiden, en ben je op zoek naar inspiratie? Ik kom graag coachen, want iedereen kan muziekles geven. Een wekelijkse muziekles; dat moet je gewoon doen!

Coaching of co-teaching is een manier om zelfvertrouwen te krijgen om met muziek bezig te zijn in de klas. Wat is een goede muziekles en hoe heb je ronduit plezier met de kinderen? Je hoeft niet als een nachtegaal te zingen of viool te spelen om een goede muziekles te geven. Door middel van gepersonaliseerde muzieklessen, die aansluiten bij jouw niveau en kwaliteiten zul je je snel comfortabel voelen met het geven van muzieklessen.

Het coachingstraject bestaat uit:

  • Intakegesprek;
  • Voorbeeldlessen (ook in jouw klas);
  • Naschoolse afspraak om samen het muzikale materiaal door te nemen;
  • Feedbackmoment naar aanleiding van de door jou gegeven muziekles.

Voor individuele coaching kun je gebruik maken van het persoonlijk scholingsbudget voor docenten in het primair onderwijs. Voor vragen of meer informatie over jouw persoonlijk scholingsbudget, kun je contact opnemen met je werkgever of met de AOb (Algemene Onderwijsbond). Bezoek voor meer informatie de website van het AOb

Wil jouw school graag een teamtraining, dan kan dat zeker ook. Onderwerpen voor een teamtraining kunnen zijn:

  • Implementatie doorlopende leerlijn;
  • Instrumentengebruik bij een muziekmethode;
  • Aan de slag met componeertools;
  • Leren met muziek.

FAQ

      Wat kan ik van jou als coach verwachten?

      Ik bied jou een persoonlijke coaching in de klas, samen met de kinderen. De coaching is afgestemd op de beginsituatie van jou en je klas. Door in de klas te werken, ervaar je meteen waarmee je geholpen kunt worden.

      Kan ik digitale muzieklessen ook zonder coaching gebruiken?

      In een aantal gevallen kan dat wel: Bijvoorbeeld als je al een speciale opleiding m.b.t. het geven van muzieklessen hebt gevolgd, kan met een korte instructie de methode gebruikt worden. In alle andere gevallen is het succesvol geven van muzieklessen pas mogelijk na de coaching.

      Ben ik na de coaching volledig in staat om optimaal een muziekles te geven?

      Natuurlijk is dit afhankelijk van je eigen beginsituatie en je motivatie, maar met name ook van de routine die je opbouwt. Gedurende de coaching geef je zelf een aantal muzieklessen. Dan heb je uiteraard nog geen routine in het geven van muzieklessen. Maar wel voldoende basis om hiermee aan de slag te gaan. Afhankelijk van de frequentie van jouw muzieklessen bouw je die routine op.

      Kan ik na afloop van het coachingstraject een beroep op jou doen?

      Ook dan sta ik voor je klaar. Mocht ik niet meer werkzaam zijn in jouw school op dat moment, dan kun je me altijd per mail bereiken om hulp te vragen.

      Is het niet relatief duur, zo'n persoonlijke muziekcoaching?

      Uit ervaring weet ik dat de meeste deelnemers die ik de afgelopen vijf jaar heb gecoacht nog steeds en met succes zelf muzieklessen geven en gebruik maken van een digitale lesmethode. De leerlingen in de scholen waar ik geweest ben zingen en musiceren beduidend beter en met meer plezier dan in de scholen waar ik voor het eerst kom. De investering is dus juist gebleken: Er is een doorgaande ontwikkeling in die scholen op muziekgebied. Na deze basis kiezen scholen ook vaak voor gespecialiseerde workshops voor leerkrachten.

      Leren de kinderen notenlezen?

      Nee, ze leren niet notenlezen in de traditionele zin van het woord. Als je dat zou willen bereiken heb je aan de 30 tot 40 minuten muziekles die meestal per week worden gegeven niet voldoende. Zeker niet als je alle andere muzikale doelen wil bereiken om te voldoen aan de kerndoelen. Bovendien heeft een leerling pas echt het notenschrift nodig als ze een instrument gaan bespelen.

      Wel maken de kinderen kennis met het notenschrift als verschijnsel en alternatieve wijzen om muziek grafisch weer te geven, bijvoorbeeld met vormen en kleuren.

      Voor meer informatie neem contact op via karin@colarismusic.nl.